1. Korte inhoud: mens en samenleving
Er zijn zoveel zaken die wij bij onze samenleving kunnen plaatsen. De vraag is: 'Wat is een samenleving?'.
Een samenleving kunnen we zien als een soort groep mensen die samen een halfgesloten systeem vormen. Daaruit kan interactie ontstaan tussen de leden die van die groep deel uit maken.
Hoewel de mens ook samenleeft met dieren en dingen, staat het netwerk van relaties tussen mensen centraal. De samenleving is het studieobject van de sociologie.
Afhankelijk van de context kan men het begrip samenleving beperken of uitbreiden van minimaal twee personen tot bijvoorbeeld een gezin,woongemeenschap, stad, staat of de gemeenschap van alle mensen.
Wat heeft de mens nu te maken met de samenleving? Mensen bepalen voor een stuk hoe de samenleving eruit ziet. Het gedrag van de mens gaat hierbij een rol spelen. Hierbij gaat het over de waarden en normen, regels en wetten, die op hun beurt ontstaan met het oog op een zo goed mogelijke, voor alle leden leefbare samenleving.
Wat moet er zoal in een samenleving aanwezig zijn? Vrede, rechtvaardigheid of geluk?
Er is al jarenlang nagedacht hoe de ideale samenleving eruit zou zien. Deze kan in het verleden gesitueerd zijn, misschien in de toekomst of op een nieuwe aarde. Wie weet...
2. Hoe zie ik de samenleving?
Ik zie de hele wereld als een soort samenleving. Hoe gaan de verschillende landen met elkaar om? Welke relatie hebben we met onze vrienden, kennissen, buren? Ik beschrijf het als de manier waarop mensen zich voortbewegen en nuttig maken in deze wereld of maatschappij.
Wat is er nodig in een goede en positieve samenleving? De overheid geeft de politieke macht die ons de regels en wetten voorschrijft waar wij ons als mensen moeten aan houden of we worden gestraft. Zonder normen of waarden zou iedereen zijn eigen willetje doen en daardoor zouden we niet in een vredevolle wereld kunnen leven. Ook onze identiteit en persoonlijkheid bepaalt mee in de samenleving. Hoe we tegenover elkaar staan en wat we aantrekkelijk of interessant vinden in de wereld.
Als er geen mensen zijn die interesse geven aan de natuur, zou er dan nog natuur zijn? Ik denk het niet. Er moeten altijd mensen zijn die elkaar aanmoedigen en aansporen om dingen te doen, ze aan te zetten tot een bepaald gedrag. Een laatste belangrijk doel dat we met iedereen moeten bereiken is samenwerking.
Ik som even allerlei zaken op die deels onze samenleving bepalen en die ze ook
standvastig houden.
> auto en vervoer > dier en natuur > educatie en school
> elektronica > eten en drinken > huis en tuin
> financieel > hobby en overige > gezondheid
> politiek > werkgelegenheid > communicatie
> pedagogiek > psychologie > sociologie
> religie > levensvisie > man/vrouw
> cultuur > muziek/film > sport
> wetenschap > industrie > transport
> internet > technologie > ....
Al deze zaken werken mee aan onze samenleving. Toch weet je dat je in deze samenleving geboren wordt en zult sterven. Niemand weet wanneer precies, maar het is de bedoeling het beste ervan te maken. Wij kunnen deze samenleving veranderen of beteren door eigen inspraak. Laat je stem horen! Dat zou ik ook graag willen, iets kunnen betekenen voor onze maatschappij of wereld. Samenleving zal er altijd zijn en ook voortdurend evolueren en transformeren. Je kan het vergelijken met een cirkel, er komt geen einde aan zolang de wereld niet vergaat.
Dit is een lied die de toekomst weerspiegelt. Deze artiestengroep heeft als mening dat we in het jaar 3000 onder water zullen wonen. Waarom? Tegen het jaar 3000 bevindt al het land op onze wereld zich onder het water door de klimaatsveranderingen die veroorzaakt worden door onze manier van leven of kort gezegd onze samenleving. Willen we het zover laten krijgen?
Onderwaterwerelden, luchtwerelden, .. al onze fantasiebeelden kunnen misschien werkelijkheid komen. Als we kijken naar de opkomst van technologie, wetenschap en het klimaat die wordt aangetast, zullen we op zoek moeten gaan naar alternatieven en dat kan alleen als heel onze samenleving hier aan mee werkt. De hulp van iedereen is welkom. Wat dacht je van deze onderwaterwereld? Laat het me weten door een reactie te plaatsen.
4. Verslag: Martin Luther King
Inhoud: Martin Luther King was een Amerikaanse baptistische dominee, politiek leider en een van de prominentste leden va de Amerikaanse burgerrechtenbeweging. Martin is aan zijn bekendheid geraakt door zijn geweldloze verzet tegen de rassenscheiding in de Verenigde Staten (VS). Hij probeerde te streven naar gelijkheid tussen de verscheidene rassen en vooral naar die vrijheid. Zijn retorische en charismatische uitstraling leverden hem veel roem op, maar King had ook vijanden.
Tijdens de betoging in 1963 hield hij op de trappen van het Lincoln Memorial zijn legendarische toespraak "I Have a Dream", waarin hij zijn hoop uitsprak dat mensen ooit op hun gedrag en niet op hun huidskleur beoordeeld zouden worden. Een jaar later kreeg hij de Nobelprijs voor de Vrede.
In 1968 werd Martin Luther King op 39-jarige leeftijd doodgeschoten terwijl hij op het balkon van het Lorraine Motel in Memphis stond. Dit was een tragisch dieptepunt in de roerige jaren 60.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Besluit: Ik heb enorm veel respect voor deze man. Hij had een droom en probeerde die in werkelijkheid te brengen! Zijn droomwereld zag er als volgt uit: zwarte jongeren zouden hand in hand lopen met blanken. Dat was in die tijd onbegrijpelijk. Wat heeft Martin Luther King te maken met de samenleving?
Hij wou deze droom zo graag waarmaken, maar is die volledig vervuld? Het rassenprobleem zal er volgens mij altijd blijven. Het was er vroeger, wel het zal er later ook nog zijn. Er zijn zoveel mensen en maatregelen genomen om de diversiteit tussen rassen te neutraliseren zoals gemengde scholen, culturele scholen, enz. Haalt dit iets uit? Er is beterschap, maar er lopen nog steeds racistische mensen rond op deze wereldbol. Ik vind het fantastisch wat Martin Luther King deed en je moet hiervoor heel wat durf bezitten. Hij bracht inderdaad verandering, maar ik vind het spijtig dat dit in deze hedendaagse tijd nog altijd een probleem blijkt te zijn.
We moeten beginnen met respect en elkaar te waarderen hoe ze zijn of eruit zien. We moeten allemaal, de volledige samenleving een steentje bij dragen om het zoveel mogelijk te onderdrukken. Vanbinnen zijn we allemaal gelijk, maakt de buitenkant dan zo'n verschil?
Ik vind het heel spijtig dat dit nog altijd niet is opgelost. Ik denkt dat Martin Luther King nog enkele jaren zal mogen blijven dromen.
Wat vinden jullie hiervan? Laat het me weten door te reageren.
5. Film: The Help
The Help (Nederlandse titel: Een keukenmeidenroman) is de eerste roman van de Amerikaanse schrijfster Kathryn Stockett.
Het is 1962 en de 23-jarige Eugenia, door iedereen Skeeter genoemd, besluit een carrière als schrijfster na te jagen. Naar een onderwerp hoeft ze niet ver te zoeken, als op een dag haar vriendin Hilly vertelt over haar missie in alle huizen van blanke gezinnen een apart toilet te installeren voor de zwarte hulp. Hoe meer Hilly gebrand is op deze vorm van segregatie, hoe meer Skeeter twijfelt aan de 'gewone' manier van doen. Ze begint de verhalen te verzamelen van zwarte vrouwen die als hulp in de huishouding werken.
De eerste die haar verhaal aan Skeeter durft te vertellen is Aibileen. Ze heeft als hulp al zeventien blanke kinderen opgevoed, maar als haar eigen zoon Treelore verongelukt op zijn werk, kijken de blanke bazen de andere kant uit. Aibileen haalt ook haar vriendin Minny over om Skeeter in vertrouwen te nemen. Minny is al vaker ontslagen dan ze kan tellen, omdat ze haar werkgevers altijd van repliek dient.
Het boek dat de drie vrouwen schrijven wordt een ontroerend relaas, met schokkende maar ook warme verhalen, met scherpte, humor en hoop. Hoop voor de zwarte gemeenschap, maar ook hoop voor Skeeter, Aibileen en Minny dat hun dromen niet zo onbereikbaar zijn als ze vreesden.
=> Deze film toont aan hoe de blanken vroeger genoten van de zwarten slavernij. Ik werd bij het zien van deze film sprakeloos. Ik schaamde me dat ik een blanke was. Hoe konden wij toch zo wreed zijn? We behandelden hen als vuil en dat ze een ziekte met zich meedragen. Er waren aparte toiletten voor de slaven. Ik vind het ook vreselijk om te zien hoe de slaven dan voor de kinderen van de blanken zorgden. Je zou juist denken dat je niet wilt dat je kind opgevoed wordt door een zwarte, terwijl dit wel gebeurde. Deze film doet je nadenken en ik vind het prachtig hoe de slavernij hierin afgebeeld word.
Als eerste stap bij dit artikel dacht ik om eens wat extra informatie te gaan opzoeken over deze man. Wie is nu eigenlijk die Paul Verhaeghe? Bij het surfen op Net vond ik dat Paul Verhaeghe (5 november 1955) een opleiding volgde om psycholoog te worden.
Hij studeerde dan ook namelijk af
als Licentiaat. Paul doctoreerde nog enkele jaren en kreeg later zijn psychoanalytische vorming. Momenteel is hij hoogleraar: klinische psychologie en psychoanalyse aan de universiteit van Gent. Vanaf 2000 gaat zijn interesse vooral naar de invloed van maatschappelijke veranderingen op psychologische en psychiatrische moeilijkheden.
Hieronder kunt u een link vinden naar het artikel. Ik raad u allemaal aan om eerst zelf eens het artikel te lezen zodat je een beter beeld kunt krijgen over zijn visies en mijn visies. Ik heb ook nog een filmpje geplaatst waar u Paul Verhaeghe nog eens te horen krijgt bij 'We strike back'.
- Artikel: 'Inleveren voor of tegen het neoliberalisme'
http://westrikeback.vooruit.be/wp- content/uploads/2012/01/LezingPaulVerhaeghe-Neoliberalisme1.pdf - Videofragment: 'We strike back': http://westrikeback.vooruit.be/?page_id=25
Idee 1: "Inkomensverschillen blijven maar stijgen"
In het artikel ‘Inleveren voor of tegen neoliberalisme’ haalt Paul Verhaege het probleem aan in verband met de inkomensverschillen die blijven stijgen. Hij verduidelijkt dit door middel van een voorbeeld, namelijk op dertig jaar tijd zijn de inkomensverschillen in Groot – Brittannië spectaculair gestegen, zo spectaculair dat de middenklasse zelf verdwijnt.
Paul Verhaeghe citeert dat er enkel nog sprake is van de ‘lage sociale klassen’ en ‘ hoogste sociale klassen’. Enkel de twee uitersten blijven bestaan en niet meer de middenklasse? Verdwijnt die middenklasse dan helemaal?
We kennen het allemaal:' Armen worden armer en rijken worden rijker.' Ik vind het vreselijk om te horen dat de inkomensverschillen zoveel verschillen. Ik begrijp wel dat niet ieder beroep hetzelfde is, maar hoe komt het dat mensen met een minder loon het moeilijk hebben in deze maatschappij? Worden ze onderbetaald? Ik vind het maar begrijpelijk dat die inkomensverschillen frustraties opwekken bij de meesten, je zou voor minder agressief komen en beginnen te stelen. Als jij als arme moet zien wat een rijke zich allemaal kan permitteren en jij kan dit niet, hoe oneerlijk is het leven dan wel niet!
Een tweede standpunt dat Paul aanhaalt in het artikel is dat inkomensverschillen niet enkel criminaliteit, maar ook op andere vlakken problemen kunnen veroorzaken. Hoe groter die verschillen zijn, des te meer mentale stoornissen er zullen ontstaan. Voorbeelden hiervan zijn: tienerzwangerschappen, kindersterfte, agressie, criminaliteit, drugsgebruik en pillen die gevolgen hebben voor de gemiddelde levensverwachting, lichamelijke gezondheid, onderwijsresultaten, sociale mobiliteit en ruimer, de gevoelens van veiligheid en geluk.
Is er hiervoor een oplossing? Ik denk dat het na al die jaren moeilijk is om dat plots te veranderen. Economie hangt van vele zaken af en daarop worden de lonen ook berekend. We leven nu eenmaal in een maatschappij dat de armere bevolking nog armer word. Wanneer je in armoede leeft, is het niet zo evident om er nog uit te komen. Mensen moeten wroeten met het inkomen dat ze hebben en raken nog moeilijk rond. Dit is niet meer houdbaar!
Het neoliberalisme is ronduit gevaarlijk op psychologisch vlak. Paul Verhaeghe laat twee aspecten aanbod komen. Hij spreekt over de werkvloer en het onderwijs waar de meeste mensen dit soort probleem tegenkomen, waardoor het zelf de nieuwe identiteit bepaalt.
Aspect 1: De situatie op de werkvloer
Paul Verhaeghe haalt aan dat solidariteit een kostbare luxe wordt en dit moet plaats ruimen voor steeds tijdelijke coalities met als voornaamste zorg dat men er meer winst uit haalt dan de anderen. Ook zijn de diepgaande sociale banden met collega's nagenoeg uitgesloten. Een emotionele betrokkenheid bij het werk is er zelf nog nauwelijks of helemaal niet meer. Een voorbeeld is pesten; dit gebeurde vroeger meer op school, maar nu is het volop bezig op de werkvloer. Mensen doen dit meestal uit onmacht, waarbij de frustraties afgereageerd worden op de zwaksten bij hun beroep. Pesten op het werk kan niet meer!
Aspect 2: De situatie in het onderwijs
Paul Verhaeghe vertelt dat onderwijs hierin een centrale rol speelt. Niet zo lang geleden werd onderwijs vooral gewaardeerd omwille van zijn maatschappelijke relevantie. Kritische hoogopgeleide burgers moesten afgeleverd worden om hun persoonlijke ontwikkeling bij te dragen tot onze maatschappij. Ze willen nu al screening testen doen op kleuters om te kijken hoe ver hun vaardigheden gevorderd zijn. Wat ik niet goed begrijp is dat ze de studenten zo kunnen onderdrukken door hun inschrijvingsgeld te doen stijgen en bij mensen die kiezen voor het bedrijfsleven hun inschrijvingsgeld doen dalen? Is dit rechtvaardig? Enkel voor dit laten studenten al om een bepaald iets te gaan studeren. De interesses van de studenten worden afgenomen door deze maatregel. Er is geen leergierigheid meer wat slecht is voor onze maatschappij! Studenten worden niet meer gemotiveerd om te studeren. Er moeten juist verschillende jobs en interesses zijn voor werkgelegenheid. We hebben in iedere sector mensen nodig! Enkel op die manier ontstaat er variatie en is het geen eenzijdige samenleving. De mensen moeten vrij zijn in het maken van keuzes en beslissingen. Laat hen leren wat ze willen leren. Laat hen een beroep kiezen die ze graag zullen doen!
Idee 3: "Jongeren zien het leven niet meer zitten (vanaf 10 jaar)".
Paul Verhaeghe heeft het in het artikel over kinderen die het leven niet meer zien zitten. Dit zou zich al beginnen afspelen op een leeftijd van 10 jaar, wat ik heel erg jong vind. Kunnen kinderen van zo'n leeftijd al weten wat zelfdoding is? Ik kan wel begrijpen dat kinderen met zo'n gedachte zitten, zeker als je ziet hoe kinderen soms behandeld worden zowel thuis of op school. De oorzaken liggen niet enkel bij één zaak, maar meerdere dingen. Pesterijen op school, moeilijke thuissituatie. Deze problemen beïnvloeden het denken van het kind. Het kind wil zich afschermen van de maatschappij en denkt om beter niet meer te leven. Ik vind het vreselijk dat jonge kinderen hier mee geconfronteerd worden. Dit is niet mer normaal! Dit is zeker de fout en schuld van onze samenleving en maatschappij. Dat leerkracht of ouders dit zo ver kunnen laten komen dat hun kind het leven niet meer ziet zitten. Wij moeten hen juist aanmoedigen en stimuleren, de zin van het leven doen inzien. Als je opmerkt dat een kind ongelukkig is, probeer het alstublieft onmiddellijk te helpen.
Idee 4: "De mens is nu eenmaal egoïstisch en corrupt - Survival of the fittest, selfish genes."
Tegenwoordig leeft iedere individu voor zichzelf in een verder ontwikkelende maatschappij. Mensen zorgen ervoor dat ze het beste voor hebben met zichzelf, dat ze alles hebben wat hun hartje verlangt. De mensen kijken in eerste instantie naar zichzelf en wanneer ze zich goed voelen en goed in hun vel zitten, zullen ze tijd maken voor anderen - anders niet. Je moet nog maar over straat lopen en je komt er al enkele tegen. Zij staan in de belangstelling en ze houden geen rekening met anderen. Egoïstisch is dat, enkel ik die telt. Ben je hierdoor zoveel gelukkiger?
Ik vind het meedogenloos hoe mensen tegen elkaar kunnen doen. Het kwetst me aan de ene kant. De wereld zou er zoveel beter uit zien moesten we meer aan elkaar denken en minder aan onszelf. Ik bedoel nu niet dat we met ons zelf geen rekening meer moeten houden, want het is natuurlijk wel belangrijk om voor jezelf te kiezen, maar egoïstisch zijn staat niet in mijn woordenboek. Ik ben blij dat ik niet corrupt of 'selfsish' ben. Ik ben goed opgevoed en heb respect voor anderen, ik help ook graag.
Er zou meer aandacht mogen besteed worden aan het helpen van elkaar en samenwerking. Het egoïsme moet weg, dat is een verschrikkelijke eigenschap.
Paul Verhaeghe hersenspinsel:
7. Reportage: Arm Vlaanderen
Op 20 juni 2013 werd er een reportage uitgezonden van Panorama die het onderwerp armoede in Vlaanderen weergeeft. Je kan bijna niet geloven hoeveel armoede er in Vlaanderen heerst zonder dat we er ons van bewust zijn. Eén op de tien kinderen leveren in armoede, dat is gemiddeld twee leerlingen per klas. In de reportage worden twee kinderen gefilmd die horen tot de honderdduizenden kinderen die het niet breed hebben.
Het is hartverscheurend om te zien dat zoveel kinderen hieronder moeten lijden. De gezinnen leven in huizen met schimmel, geen isolering, barsten in de muren, geen voldoende elektriciteit of water, enz. Je zou denken dat er geen armoede is omdat wij mensen het vaak niet zien of willen zien. We hebben het zelf goed en Ik zelf zou ook niet kunnen geloven dat zoveel kinderen in armoede leven. Schijn bedriegt.
Vele gezinnen hebben dus duidelijk te kampen met een tekort aan geld. Ze kunnen de broodnodige dingen vaak niet kopen. Gelukkig zijn er organisaties en mensen die zich inzetten voor dit probleem zoals OCMW met sociale woningen, eten geleverd aan huis, enz. Het is goed dat we veel hulp aan bieden aan de arme landen in het Zuiden, maar hier heerst er ook heel veel armoede. We zouden beter beginnen om het hier in ons kleine landje te bestrijden.
Kinderen worden hier vaak op beoordeeld door anderen kinderen. Pestgedrag kan hiervan een gevolg zijn. De kinderen zelf schamen zich in hun thuissituatie, maar kunnen er vaak niet veel aan doen of veranderen. Ze durven vrienden niet uitnodigen omwille van de armoede. De ouders willen dit veranderen en proberen er iets aan te doen. Helaas lukt dit niet altijd. Geef de kansarmen een kans en laat ons hen helpen.
Iets minder dan de helft van de Vlamingen (45,9%) heeft ooit al iets gestolen. Dat blijkt uit een enquête van CM Midden-Vlaanderen en CM Antwerpen bij bijna 1.400 Vlamingen. Voor haar decembernummer wilde het gratis tijdschrift "çava? " peilen naar de mate van crimineel gedrag bij de Vlaming.
"Bijna de helft van de respondenten gaf in ons onderzoek aan dat ze al ooit iets gestolen hebben", zegt Marjolein Cuvelier, woordvoerster van CM Midden-Vlaanderen en CM Antwerpen. "Zo bekende 14% al ooit een fiets gestolen te hebben."
* Een op de vijf moest ooit al voor een rechter
verschijnen.
verschijnen.
* Mensen met een boete (73,8%)
* Mensen die illegaal downloaden ( 66,2%)
* Mensen die zwartrijden (45;9%)
* Sjoemelen met onkosten of gepresteerde
uren (14,5%)
uren (14,5%)
* Stelen in de supermarkt (6,9%)
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Besluit: Ik vind het erg dit te constateren. Toch denk ik dat we eigenlijk alleen schuldig aan zijn. Als je geld op de grond ziet liggen, neemt iedereen dit mee. Is dit ook stelen? Dit kan je door de beugels zien omdat je meestal niet weet wie de eigenaar is, tenzij dat je het ziet gebeuren is het je plicht dit terug te geven. Ik denk dat onze maatschappij de grootste schuld meedraagt in het stelen. Mensen die het minder breed hebben kunnen zich bepaalde zaken uit een supermarkt niet permitteren van voedsel en zien geen andere oplossing om het mee te smokkelen.
Dit is echter niet de ideale oplossing voor zo'n problemen. Mensen die juwelierszaken overvallen vind ik er een beetje over. Het zou kunnen dat dit ook mensen zijn die het financieel moeilijk hebben, maar moet je als mens dan zoiets verrichten. De andere schuld is zeker het wijten aan het individu. Er zou hieraan iets moeten gedaan worden. Mensen doen inzien dat stelen niet de beste optie is. De vraag is nu hoe we dit kunnen doen.
Als jij een antwoord weet op deze vraag, laat het me gerust weten door een reactie te plaatsen.
9. Anouk Depuydt: Omgevingscirkels
Wie is Anouk Depuyd? Anouk is een criminologe. Zij zocht naar verklaringen waarom het crimineel gedrag voorkomt. Het verdict was dat de band tussen de crimineel en het slachtoffer verbroken was. Het ontwikkelen van verbondenheid voorkomt delinquent gedrag. Hier is re-ligie een antwoord op de-linquentie. Religie moet je hier letterlijk vertalen als opnieuw verbinden waar de band ontbreekt. Daarom ontwierp Anouk 5 domeinen om de mens opnieuw te verbinden op de verschillende vlakken.
In de lessen religie, zingeving en levensbeschouwing leerden we kennismaken tijdens de dimensie 'mens en samenleving' met een model. Niet zomaar een model, maar het vijf-cirkel-model of ook wel de omgevingscirkels genoemd. Je kan ze ook vergelijken met een soort van 5 levensdomeinen, domeinen waar we rekening mee moeten houden.
Anouk haar omgevingscirkels zijn:
- zich verbinden met zichzelf
- zich verbinden met de ander of mensen dichtbij
- zich verbinden met de materie (voorwerpen, materialen)
- zich verbinden met de samenleving en sociale omgeving
- zich verbinden met de natuur en het levengeheel
Besluit: Ik ben het eens met Anouk Depuydt. Het is zeer belangrijk om je met deze 5 domeinen te verbinden in de samenleving. Het is zoals ik al eerder vermelde de manier waarop mensen tegenover iets staan: een persoon, materiaal, enz. Hoe maak je het best contact?
Met jezelf? Je eigen lichaam leren ontdekken. Hoe
fysiek ben je? Hoe groot? Kan je alles beoefenen of heb je beperkingen? Alles
begint bij jezelf. Als je niet met jezelf overweg kan is het wat moeilijk om
relaties te leggen met andere mensen of zaken.
|
Met anderen? Contacten
leggen met anderen personen kan je op verschillende manier, maar vaak doe je
dit door hen aan te spreken. Dit wordt communicatie genoemd. Je gaat met hen
praten en deelt ideeën en interesses. Als je opmerkt dat je dezelfde
interesses hebt, kan dit groeien naar een vriendschap.
|
Met de materie? Verbinden
met een materie klinkt raar, maar het gebeurt zo vaak in je leven. Je bent
gehecht aan bepaalde voorwerpen uit je omgeving. Misschien je kleren,
studieboeken, een aandenken van iemand? Wij als mensen geven voortdurend
betekenissen aan voorwerpen en materies. Je hebt er een band mee.
|
Met de samenleving?
Je verbinden met de samenleving of sociale omgeving is niet zo evident. Je
moet proberen aanvaard te worden door die samenleving. Je moet je dus zeker
verbinden om een goed leven te kunnen leiden. Waarom is het zo belangrijk? Je
leven speelt zich af in de samenleving, je woont er, je leeft er, je doet er
alles dag in en dag uit. Een goede relatie is een noodzaak.
|
Met de natuur? Natuur zie ik
als een plek waar je kan bezinnen en tot rust kan komen, jezelf kunt zijn en
genieten. We leven de hele dag al door in het drukke verkeer, het gehaaste leventje
die we soms allemaal even moe zijn. Waar kan je beter ontspannen dan de
natuur?
|
Doel: Deze omgevingscirkels
komen perfect aanbod in de kleuterklas. Als leerkracht is het je taak om de
kleuters te begeleiden in deze levensweg. Je moet er voldoende bij stil staan
hoe kleuters met elkaar omgaan en hoe ze het materiaal gebruiken op de juiste
manier in de klas. Bij het aanleren van een techniek is het belangrijk om
eerst verbinding te maken met het soort materiaal die je hiervoor zult nodig
hebben. Er zijn bij allerlei zaken waar je deze domeinen in terug kan vinden
en je ka opmerken dat dit ook onbewust kan gebeuren. Bij kleuters moet je er
bewust bij zijn en het duidelijk maken.
|
De omgevingscirkels |
10. Lied: Michael Jackson - Heal the world
Diep van binnen zouden we allemaal een beetje Michael Jackson moeten zijn die mee stemmen voor een betere wereld. Een mooiere, liefdevollere en betere wereld voor iedereen. Mensen zijn er niet bewust van hoeveel kwaad er heerst. We kunnen het wel iedere dag beschouwen op de media, maar staan we er bij stil? Meestal wordt er gezegd dat het erg is en zitten we er wel mee in, maar het is toch aan de andere kant van de wereld. Who cares, denken sommige mensen. We moeten er iets aan doen! Kinderen een betere toekomst geven.
Hey Ann-Sophie! Ik zie dat je al veel werk hebt gehad aan deze blog & je weet, veel werk beloond achteraf! Ik ben het vooral met alles eens wat je hier neertypt. Inderdaad in onze samenleving moeten er wetten en regels zijn met bijhorende straffen. Ik denk ook dat als iedereen zou mogen doen wat zij willen, de wereld waarschijnlijk onleefbaar zou zijn. Ik vind de vergelijking die je hebt gemaakt van de wereld te vergelijken met een cirkel heel goed. De tekst over de wereld die zou onder water komen te staan in het jaar 3000 vind ik mooi verwoord. Ik zou dit absoluut niet willen & ik ben er zeker van dat jij dit ook niet wil! De muziek voor erbij is goed gekozen. Ik vond het leuk dit liedje nog eens te kunnen beluisteren. Ik kende het van vroeger, maar dan heb ik nooit stil gestaan bij de lyrics. Nu heb ik dit wel gedaan en begrijp ik het liedje veel beter. Ik heb ook veel respect voor Martin Luther King. Ik heb er in het middelbaar ook over geleerd en bewonder deze man ook. Inderdaad, jammer dat er nog steeds conflicten ontstaan tussen de rassen. Ik denk dat dit iets is dat altijd zal bestaan. Er kan verbetering inkomen, maar het zal denk ik nooit weggaan. Het is volgens mij gewoon de mentaliteit van de maatschappij en niet speciaal het uiterlijk voor de meeste mensen. De film "The help" ken ik niet, maar lijkt me wel nog een toffe film volgens jou verwoording. Misschien ik deze ook eens zal moeten bekijken! Het is leuk dat je er een movie trailer bij gestopt hebt. Goed gedacht! Ik vind het ook oneerlijk dat er soms zo'n grote verschillen zijn tussen arm en rijk.. Sommige mensen zijn rijk geboren en moeten er niets voordoen. Ik denk dat dit gewoon ook een deel van de wereld is en we daar niet zo heel veel kunnen aandoen. We kunnen bv. niet zomaar rijke mensen verplichten om geld te geven aan de armen. Er zijn zoveel vragen en bedenkingen die ik hierbij kan stellen. Het is een goed onderwerp om een discussie rond te hebben. Soms is het leven gewoon oneerlijk. Ik vind het vooral erg, mensen die hard werken, ze dan onderbetaald zijn zoals je in vele arme landen hebt. Dit vind ik dan niet kunnen! Ik vind zelfdoding ook erg, maar sommige mensen zitten gewoon zodanig hard in de put, hebben niemand of bijna niemand en niet iedereen is even sterk. Sommigen geven iets te vlug op. Ik denk dat wij allemaal wel al eens iets hebben opgegeven? Ook al is het nog maar iets kleins. Het is inderdaad heel erg en zeker bij zo'n jonge kinderen, maar ik vind iemand die het leven niet meer ziet zitten, gelijk welke leeftijd, heel erg voor die mens & de mensen die die persoon dierbaar zijn. Je hebt maar 1 leven en eens je het weggooit, kan je het niet meer terugwensen zoals het voordien was. Ik vind jouw oproep aan de mensen heel mooi dat je zegt dat wij zo'n mensen zeker moeten aanmoedigen en helpen! Je hebt een goed hart Ann-Sophie & dat is zeker nodig bij zo'n opleiding.
BeantwoordenVerwijderenDag Amsie, allereerst bedankt voor deze mooie en uitgebreide reactie.
VerwijderenIk kan meteen opmerken dat je mijn dimensie aandachtig gelezen hebt en er ook echt over nagedacht hebt. Dit is wat ik wil bereiken met deze blog, mensen doen inzien hoe sterk onze samenleving alles bepaalt en hoe belangrijk het is dat we er als goed mens in kunnen functioneren.
Ik vind het mooi dat je zelf het woord 'mentaliteit' aanhaalt bij het rassenprobleem. De mensen zijn vaak zo opgevoed door de ouders waardoor ze niet anders willen kijken ten opzichte van deze kleurlingen. Bij sommige mensen kan het ook tussen hun oren zitten. Mensen staan in deze tijd niet meer open voor verzoening of verandering. Het is moeilijk om het racisme te verdrijven. Ik ben akkoord met jou mening over armoede. Het is zeker niet de bedoeling dat rijken hun geld zouden moeten afgeven. Ze werken er immers zelf ook voor. Ik ben gewoon tegen de inkomensverdeling. Het hangt ook af of je verdere studies hebt gedaan of welke opleiding je deed om je inkomen te berekenen, maar ik vind het triest op te zien dat er mensen hieronder lijden en toch geen genoeg inkomen hebben. Ik kan dit bij mij thuis ook toepassen. Mijn ouders gaan beiden werken, maar als je twee studenten hebt is het soms ook krap bij kas om alles te betalen. Kijk maar naar alle rekeningen die we per maand krijgen: internet- en telefoonrekening, autoverzekeringen, gsm-rekening, elektriciteit, schoolrekeningen, enz. en dan heb je je dagelijkse behoeften zoals eten hier nog niet bijgeteld. Ik kan geloven dat er gezinnen zijn die moeilijk rond komen.
Ja dat is waar Ann-Sophie! Bij mij thuis is het soms ook wel eens een discussie rond het geld. Al die rekeningen en ze blijven maar komen. Mijn ouders hebben ook eerst mijn opleiding in Vives voor Vroedkunde moeten betalen, maar aangezien deze werd stopgezet door de slechte stage en de opleiding iets te zwaar is voor mij heb ik moeten kijken voor een nieuwe opleiding. Dit was een moeilijke keuze omdat ik dit niet nog eens wil ervaren dat de opleiding mij niet ligt en mijn ouders wil ik dit ook niet meer aandoen want ik weet dat het leven zo al duur genoeg is. De school betalen, de boeken en cursussen betalen, treinabonnement, busabonnement, stagekledij, ... Nu heb ik gekozen voor de opleiding verpleegkunde in Aleydis. Ik hoop dat deze opleiding mij nu wel zal liggen en mijn stages nu wel goed zullen verlopen. Groetjes
VerwijderenHet is ook waar wat je zegt dat de mensen ook egoïstisch zijn en soms alleen maar aan zichzelf denken. Ik denk dat iedereen dit misschien wel al eens heeft gehad in een bepaalde situatie, maar toch is dit heel egoïstisch en verkeerd. Ik probeer me vaak in de plaats te stellen van een ander. Ik ben niet echt iemand die alleen maar aan mezelf denkt omdat ik mij daar niet gelukkiger bij voel. Iemand gelukkig maken, als ik weet dat het door mezelf komt en ik iets goed kan doen voor een ander, dat maakt mij pas echt gelukkig. Iedereen is al eens gekwetst door een ander. Iedereen denkt soms van "pft hoe kan die persoon nu zo doen tegen mij?" maar je hebt dan altijd mensen die hetzelfde doen tegenover iemand en het bij een ander altijd inzien als iets gebeurd tegenover hen, uitgezonderd bij zichzelf. Dit vind ik dan ook heel jammer. Ik ben blij dat jij niet zo bent Ann-Sophie! Ik vind het ook erg dat mensen soms zo vlug stelen. Het is onlangs in het nieuws gekomen dat wel zo'n zaken gelukkig vermindert zijn. Toch blijven inbraken in huizen populair. Dit vind ik ook niet kunnen. Iedereen werkt ook wel voor zijn/haar geld en als jij dan iemand zijn juwelen bv gaat stelen, dan neem je ook iemand zijn/haar geluk weg. Vaak gaan zo'n zaken dan ook gepaard met geweld of moord, nog erger! Ik wou dat zo'n dingen niet gebeurde in de wereld. Een leuke afsluiten om met muziek van Michael Jackson te eindigen. Ik ben alvast fan! Ik wens je nog veel succes in je verdere studies Ann-Sophie. Dat al jouw dromen mogen uitkomen!
BeantwoordenVerwijderenDag Amsie
VerwijderenIk deel jou mening over het feit dat er te veel egoïsme heerst in onze maatschappij. Mensen zijn er zich inderdaad niet van bewust en dan denken we van: 'Waarom doen mensen nu zoiets?' Ik kan soms ook niet begrijpen hoe sommige mensen kunnen doen of reageren tegenover andere personen. De oorzaak speelt zich dan af bij de opvoeding of de omgeving waarin deze persoon opgegroeid is.
We zijn gelukkig op het goede spoor met het aantal inbraken. Er zijn er al een stuk verdwenen, maar toch moet ik in mijn dagelijks leven horen dat er in één bepaalde gemeente op één avond verschillende inbraken plaatsvonden. Ik vind dit verschrikkelijk. Daarom vindt ik ook dat je nooit iets op het internet moogt zeggen. Hiervan is Facebook een mooi voorbeeld waar mensen schrijven dat ze op reis gaan of weg zijn naar een receptie. Dit lokt de inbrekers naar je toe. Dus doe dit niet, het is zeer aantrekkelijk voor de hen. Inbrekers weten maar al te goed wanneer ze het best moeten komen.
Groetjes Ann-Sophie
Dag Ann-Sophie
BeantwoordenVerwijderenLeuk dat je een andere film eens vermeld voor bij dit thema. Ik ga die film zeker eens bekijken in de vakantie. De film 'The Help' hoort er mij een interessante film uit en ik wil zeker ook eens deze film zien. Ook leuk dat je het artikel vermeld van stelen. Er wordt in de wereld heel veel gestolen de laatste dagen. Iedereen doet het. Je kan nergens meer gerust zijn. Ik denk nu maar aan de laatste keer als ik uitgegaan was naar een café. We waren aan het dansen en ons gerief lag aan de kant. We hadden onze handtassen in het oog, maar het was rap gebeurd. We hebben er niets van gezien. Onze ipods, jassen en geld was allemaal verdwenen. Zomaar, uit het niets weg. We konden het niet geloven dat dit allemaal voor onze neus was gestolen. We kunnen onze oma's en opa's nooit meer op straat sturen. Ze zijn te traag om te reageren. Ze worden ook heel snel hun handtas gestolen. Ook denk ik nu aan vorig weekend. We werden weer verwittigd dat er in onze buurt (Kachtem) weer ingebroken was. Waar gaan we naartoe? Wat is er hier nu allemaal aan de hand. Waarom stelen mensen of breken mensen in. We kunnen nergens meer gerust gaan in de wereld.
Groetjes Sophie Decock
Dag Sophie
VerwijderenDank u wel voor de reactie. Ik vindt het gewoon super als ik bepaalde zaken kan koppelen aan een film. Als je iets kan ervaren door het zien en waarnemen kan je je er volgens mij beter in voelen en meeleven met het onderwerp. Ik had deze film al eens bekeken in het secundair onderwijs omdat deze film ook bij een bepaald thema hoorde en vond die hier nu ook toepasselijk.
Het stelen moet zeker verdwijnen. Mensen zijn te hebzuchtig en het is vaak ook te aantrekkelijk voor sommige mensen. Ze zien nog maar iets liggen en moeten het hebben als het ware. Ik vind het vreselijk dat dit gebeurt is. Dit is zeker voor het slachtoffer niet om te lachen. Als je je dure gsm kwijt bent en je geld. Ik ben dit voorlopig nog nooit eerder tegengekomen en hoop dit ook zo te houden. Ik zorg wel altijd dat ik mijn handtas bij heb, hoe irritant het ook kan zijn wanneer je aan het dansen bent. Liever dat, dan dat ik ze daar ergens aan de kant moet gooien. Ik hoop dat je dit nooit meer moet tegenkomen Sophie en zorg maar voor goede beveiliging bij jullie thuis. Ik had ook al gehoord dat er in Kachtem inbraken waren gepleegd. Een tante woont daar van mij. Ik zou het persoonlijk nooit over mijn hart kunnen krijgen om iets van een andere persoon af te nemen of te stelen. Je moet achteraf toch enorm veel schuldgevoelens hebben?
Groetjes Ann-Sophie